Koh Phi Phi

28 januari 2023 - Koh Phi Phi, Thailand

Ohhhh je moet er maar van houden. Witte stranden, kokos bomen, bananenplanten, prachtig natuur en alle tinten blauw zowel in zee als in de lucht. Maar eerst nog de tocht erheen.

Vandaag verlaten we Phuket. Smorgens na ons ontbijt hebben we de scooter weer ingeleverd en hebben we uitgecheckt. Rond 11.00 uur kwam het busje ons ophalen om naar de haven te gaan. Rasada Pier. We zijn maar net op tijd gearriveerd want 5 minuten later zou onze speedboat al gaan. De tocht duurt ongeveer 1 uur, maar is alles behalve plezierig. De eerste 10 minuten waren prima, maar daarna sloeg de boot regelmatig tegen de golven. Net of je steeds te hard over drempels rijdt. Ik werd er heel heel misselijk van. Gelukkig zaten we redelijk dichtbij de kapitein. Hij had zakjes bij zich. Tip dus: neem zakjes mee en neem een reispil van te voren. Eenmaal aangekomen op Phi Phi werd de lucht heel donker. Het begon heel hard te regenen. Binnen enkele minuutjes stonden de straten blank. Onmogelijk om je schoenen droog te houden. Slimme mensen ruilen hun schoenen om voor slippers😅. Das tip nummer twee! Eerst schuilden we bij een massagesalon. De aardige dames boden ons stoelen aan onder de afdak. Het is toch anders hoe het hier regent dan in Nederland. Alles is hier heftiger kwa weer. Na 10 minuten schuilen leek het er niet echt op dat het minder zou worden. Dan maar rennen naar ons hotel. Het was maar 4 minuten lopen, maar wat zijn we nat geworden. Zeik nat! Toen ben ik ook nog mooi uitgegleden en ben gevallen. Helaaz geen foto daarvan. Na het inchecken zijn we maar even gaan liggen, ff opladen. Het is toch vakantie. We werden wakker en het was weer droog. Bewolkt, maar dat geeft niet, want het is nog steeds warm met een lekker briesje.

Koh Phi Phi is mooi compact. De meeste plekken zijn op loopafstand en anders huur je een watertaxi. Er zijn geen autos of brommers hier op het eiland. Overdag zijn er heel veel dagjes mensen vanuit Phuket of Krabi. Maar in de avond zijn de meeste weer weg. Hoe moet ik het beschrijven hier. Het is er heel toeristisch. Voor de authentieke sfeer hoef je hier niet te komen. Maar het is er toch prachtig. De meeste toeristen zijn backpackende jongeren, heel internationaal. 20% middle age die zich jongen willen voelen en heel weinig gezinnen of ouderen. Die gaan liever naar het rustige Koh Lanta. In de avond zijn hier strandfeesten, bars om uit te gaan, maar ook rustigere lounges. Laid back boho hippie style.

De hotels zijn niet super chic, maar je betaalt wel meer dan gemiddeld voor alles. Ook voor eten en drinken, maar het is het zeker waard. Ik vond Phuket al leuk, maar hier is het geweldig.

De avond hebben we een leuke restaurant gevonden om te eten. Daarna nog elders ons toetje gehaald en daarna op tijd naar bed.

De volgende dag werden wakker en het zonnetje scheen weer. We hebben geen ontbijt geboekt, want die blijkt er niet super te zijn. 100 meter verder op zijn we gaan ontbijten bij patcharee french bakery. Top kwaliteit en wat een hoop keuze! Daarna zijn we naar het strand gelopen. Heel mooi en rustig in de late ochtend. Voor de liefhebbers worden er boottochten georganiseerd via winkeltjes en loketjes, maar wij zijn meteen naar een lokale man gelopen met een longtail boat. We hebben hem gehuurd voor 3 uur en dan ook prive. Dat raad ik dan ook echt aan. Beter dan die tourboten. Die zijn veelste druk! De kapitein nam ons mee naar de prachtigste baaien en stranden, waar we lekker konden zwemmen. Ook naar Maya  Bay bekend van Leonardo di Caprio's film The Beach. We keken onze ogen uit. Zo mooi. Alleen jammer dat je daar niet meer mocht zwemmen. Leukste vonden we nog wel Monkey Beach, met inderdaad echt apen. Die zijn niet schuw. Was weer een hoogtepunt voor Hicham, hij houdt van apen🙈🙉🙊.

Toen we in de middag terug kwamen was het strandje bomvol. We besloten om voor de rest bij het zwembad van ons hotel te liggen. Was een prima keuze. Het bevindt zich in een prachtige tuin met uitzicht op de heuvels. Mooie beplanting en bomen.

De avond weer rustig wat gegeten en gedronken.

De volgende zijn we wakker geworden met een rode pijnlijke huid. We zijn goed verbrand! Ondanks dat we ons goed hebben ingesmeerd. Je hebt hier potjes Aloe Vera, verkoelt en hydrateert dus daar wat van gebruikt en hop naar het strand na een ontbijtje. Zo fijn dat we niet op de klok hoeven te kijken. We doen wat we willen, wanneer we willen. En vandaag doen we niks. We liggen op een zonbedje onder de beschutting van bomen op het strand met prachtig uitzicht en in de middag weer aan het zwembad😀. We wilden eigenlijk kayakken, maar dat gaat het niet worden met een verbrande huid onder de felle zon. Onze laatste avond zijn we weer lekker gaan uiteten. Als afsluiting zijn we naar zo'n strandfeest gegaan met fire shows. Wa een gekte.

Vanochtend weer even uitgeslapen tot 10.00 uur, daarna wezen ontbijten. We hebben een ferry geboekt naar Krabi i.p.v. zo'n speedboat. Daarmee vertrekken we om 13.30 naar Krabi.

Het was er fijn op Koh Phi Phi, misschien tot ooit!

IMG-20230128-WA003820230127_13423420230127_165047IMG-20230126-WA0015IMG-20230126-WA0044 IMG-20230126-WA0047IMG-20230126-WA0014IMG-20230126-WA0063IMG-20230126-WA0056IMG-20230126-WA0038IMG-20230126-WA0022IMG-20230126-WA0025IMG-20230128-WA003720230126_09041820230125_16404220230125_160829